Rakkaus ja juuret -levyn Pohjois-Karjalan sessiot, osa 2Tämä kuvagalleria on kolmas osa saagassa, jossa kuvataan Huojuvan ladon toisen pitkäsoiton valmistumista vuoden 2012 mittaan. Osa yksi täällä ja kakkonen täällä. Kuvat Suonna Kononen, paitsi Suonnan kuva Ykä Vähäkallio. Aukeavat klikkaamalla isommiksi omiin ikkunoihinsa. Kesäkuu 2012, päälleäänityssessio Valtimolla Milking Machinen treenikämpällä. Jallu soittaa sähkökitaraosuuksia useampaan kappaleeseen. Milkkareiden ja Peacemakersin rumpali-laulaja Keijo Korhonen käy vetäisemässä stemman Lasisiin siipiin. Huomaa oravannahkahenkinen sessiopalkkio, Lieksan tyttö -cd taskussa. Ykä äänittää ja Jallu tarkkailee suoritusta. Meksikolaishenkinen ay! ay! ay! ay! -fiilis alkaa löytyä. Kanttori Vähäkallio arvioi suoritteita. Pedal steel -maestro työssään. Zvex Distortronin punainen ledi paljastaa, että tässä syntyvät särö-slide-henkiset stilikat Kalliisiin kilometreihin. Oton kuuntelu on A & O. Tarpeen vaatiessa otetaan uudestaan, ettei levyltä käsin ärsytä koko loppuelämää. Dobro Rakkaus on sotaa -introon ja ensimmäiseen A-osaan. The Big Picture. Tässä tulee taltioiduksi yksi Rakkaus ja juuret -albumin maagisista hetkistä. Oivallus päällesoittosessioissa: banjo kuulostaisi hyvältä Rakkaus on sodan hobo-henkisessä kolmannessa säkeistössä. Instrumentin nouto Puukarista, ja sitten soittamaan: "Kesäöinen Suomi lasin takaa vilisi..." Jallun parempi puolisko Anni osallistuu niinikään Lasisten siipien stemmatalkoisiin. Ykä syö kukkoa ja jaksaa taas äänittää. Kesäkuu 2012, stemmasessiot Joensuussa. Taustalaulajien kanssa työn alla viisi kappaletta: Lasiset siivet, Karjalan taivaan alla, Rakkaus on sotaa, Syntymässä säikähtäneet ja Vanhaa metsää. Tuire Silvennoinen antaa palaa. Marko Sillanpää vuorossa. Asianmukaisena vaatetuksena Levy-Eskojen hyllystä löytynyt Harvest-paita. Osaan kappaleista äänitetään stemmat yhtä aikaa, syntyy resonoivampi äänivalli. Huomaa professionaali huopademppari estämässä vuotoja stereokuuntelusta. Heinäkuu 2012. Suonnan pianoa (jota 2011 käytettiin Virran Ola on vielä kuningas -ep:n Viimeisessä virressä) ei saatu tällä kertaa tarpeeksi hyvään vireeseen, ammattivirittäjän ponnisteluista huolimatta. Vanhan metsän piano-osuus on tehtävä digitaalipianolla. Samalla Rolandilla syntyy Like A Hurricane -henkinen stringer-mukaelma Vanhaan metsään ja Rhodes-soundi Valtimon Seiskaan. Elokuu 2012, Teijo Tikkanen Nurmeksen Metakka-studiollaan, ollaan albumin miksausvaiheessa. Lieksan tyttö- ja Rakkaus ja juuret -kappaleet on miksattu jo keväällä, ja keskustelujen jälkeen on päädytty siihen, että Ykä miksaa Rakkaus on sodan ja Vanhan metsän ja Teijo levyn loput kuusi kappaletta: Syntymässä säikähtäneet, Hänelle, joka lähtee uutta alkua kohti, Kalliit kilometrit, Lasiset siivet, Valtimon Seiska ja Karjalan taivaan alla. Lopuksi tarvitaan kansi. Kansimaalaus saadaan Alajärvellä asuvalta modernilta latomaalarilta Elina Förstiltä, jonka yksi lato on nähty aikaisemmin jo Kaustisen talvien kannessa. Suonnan suosikki kahdesta viimeiselle kierrokselle päässeestä maalauksesta on tämä rakkauden kesää pulppuava Explosive Past... ...mutta äänestyksessä bändin ja lähipiirin keskuudessa enemmän ääniä saa melankolisempi Metsän reunassa, toki helkkarin hieno sekin. Huomaa "laserprintteri, spriitussi, liima ja sakset" -metodilla ilman Photoshoppia tehty luomuluonnos (kissankarvaisella sohvalla), ja levyn nimen fontti, jonka lopullisen kannen leiskannut graafikko-Timppa skannasi tästä sekunnissa sutaistusta... |